Produktion fra vugge til vugge. Det er filosofien og tankegang hos hollandske Desso, når det gælder den fremtidige forretning og produktion. Derfor har virksomheden lanceret projektet 'Cradle to Cradle' (vugge til vugge), som omhandler generhvervelse af tæpper fra kunderne til at producere nye produkter efter vugge til vugge-princippet.
Tæppeproducentens ambition er således at producere 100 procent miljøgenanvendelige produkter, og på virksomhedens fabrikker vil der blive anvendt grøn energi, samtidig med at der vil være fokus på at nedbringe forbruget af energi i det hel taget - med det mål at mindske udslippet af CO2. Endelig er det også ambitionen, at fabrikkens spildevand skal være renere end det vand, der bliver taget ind i produktionen til fremstillingen af tæpper.
- Desso har stået for fabrikationen og markedsføringen af tæpper i mere end 80 år, og igennem denne årrække har Desso opnået et særdeles godt omdømme for at være en pålidelig partner og kreativ designer. I dag er der tre fabrikker i Europa og specialiserede kundeservicecentre over hele Europa, såvel som i USA, Asien, Syd Afrika, Mellemøsten og Australien. Desso bestræber sig på at give sine kunder de bedst mulige produkter, hvilket opnås i sammenhæng med deres fem kerneværdier: kreativitet, ambition, fleksibilitet, bæredygtighed og ansvarlighed. Desso fokuserer meget på miljøet og derfor forsøger de også at blive kulstofneutrale, for på denne måde at gøre deres til at modhjælpe den globale opvarmning, forklarer Kurt Nyborg, salgsansvarlig for Desso Danmark.
Desso har fokus på tre områder:
• Social ansvarlighed. Virksomheden ønsker at have en positiv effekt på dem, de handler med, og vil gerne anses som værende en etisk og ærlig handelspartner.
• Klima. Virksomheden bestræber sig på at blive en kulstofneutral virksomhed - ved både at mindske energi og transportforbrug.
• Bæredygtighed. Virksomheden vil genbruge, gøre brug af effektive energiprocesser og benytte sig af bæredygtige råmaterialer.